Amplify Inclusief Leiderschap

Door gebruik te maken van een unieke mix van theoretische frameworks, interactieve slides en voorbeelden uit de praktijk, rust de Amplify Inclusief Leiderschap training leiders uit met de vaardigheden en kennis die ze nodig hebben om betekenisvolle veranderingen in hun teams te stimuleren. De training legt ook sterk de nadruk op het stimuleren van empathie, het bevorderen van teamwerk, het verbeteren van communicatie en het waarborgen van accountability op het werk. Voorbeelden van betekenisvolle veranderingen: het creëren van een Veilige en Open Communicatiecultuur, het erkennen en waarderen van verschillen, het bieden van doorgroeimogelijkheden, het bevorderen van diversiteit in alle aspecten van teamwerk, het geven van het goede voorbeeld, het faciliteren van netwerkmogelijkheden, het promoten van een gedeelde verantwoordelijkheid voor inclusiviteit.
 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

De training is gericht op leiders, boardmembers, managers. De training Inclusief Leiderschap van Amplify kan leiders helpen met volledige potentieel als inclusieve leider te ontgrendelen en tegelijkertijd inclusieve veranderingen binnen in hun team stimuleren. 

Doel van de interventie

In veel organisaties ervaren werknemers uitsluiting door collega’s, soms zelfs hun directe leidinggevenden. Hierdoor kunnen zij niet volledig zichzelf zijn en voelen ze zich niet een onderdeel van het team. Dit beperkt hen in het optimaal benutten van hun capaciteiten, wat bijdraagt aan een verdere vergroting van ongelijke kansen. Dit kan resulteren in gemiste promotiekansen, verminderde werktevredenheid, een verhoogd risico op burn-out en het voortijdig verlaten van de organisatie. 
Leidinggevenden spelen een essentiële rol in het vestigen van een veilige en inclusieve werkomgeving waarin elke medewerker zich gewaardeerd voelt. 

Subdoelen

  • De deelnemers weten wat inclusief leiderschap  is en wat voor impact exclusie kan hebben wanneer niet wordt tegengegaan. 
  • De deelnemers zijn gemotiveerder om aan de slag te gaan met het tegengaan van uitsluiting.
  • De deelnemers zijn in staat om constructief in te grijpen en inclusiever te handelen.

Werkzame mechanismen

  • Kennis overdragen
  • Bewustwording
  • Sociale norm
  • Gezamenlijk plannen maken
  • Publieke commitment 

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

  • We hebben mondeling gevraagd op het einde van de interventie naar de waardering/ tevredenheid van de deelnemers (‘Wat vonden jullie ervan?’) 
  • We hebben via een formulier (online tool) gevraagd naar de waardering/ tevredenheid van de deelnemers (denk aan vragen zoals 'Wat vond je er goed aan?', 'Welke tips heb je nog?', 'Wat kan er nog beter?' etc.)
  • We hebben een kwalitatieve evaluatie gedaan in de vorm van ‘ervaren baat’ onderzoek; dat houdt in dat we deelnemers na afloop van de interventie bevraagd hebben (via interviews, groepsinterviews of focusgroepen) over wat de interventie hen heeft opgeleverd en wat zij doen met het geleerde in de praktijk (denk aan vragen zoals 'Wat heb je in de praktijk veranderd na het volgen van de interventie?') 

Regelmatige participatieve observatie bij de trainingen. Ophalen van ervaringsverhalen: wat nemen de deelnemers mee en waar gaan de deelnemers aan werken. Op basis van deze evaluaties hebben we de training aangepast. We hebben het commitment onderdeel eraan toegevoegd en de opdrachtgever krijgt in de followup mail tips en een pdf om de uitkomsten van de sessie te gebruiken om laaghangend fruit te activeren op het gebied van DGI.  

Onderzoek

Dit programma is gebaseerd op research van Deloitte The six signature traits of inclusive leadership

Inclusive Leadership and Innovative Performance: A Multi-Level Mediation Model of Psychological Safety Tong Li and Ningyu Tang