Effectieve communicatie voor een inclusieve werkplek

De interventie heeft als doel om het probleem van onbewuste vooroordelen en uitsluitende communicatietechnieken aan te pakken, die leiden tot polarisatie en het uitblijven van verbinding in de communicatie tussen medewerkers. Het hoofddoel is ervoor te zorgen dat medewerkers in staat zijn om grensoverschrijdend gedrag en/of discriminatie te herkennen bij zichzelf en anderen en elkaar hier constructief op aan te kunnen spreken. 
Om dit doel te bereiken, focust de interventie op subdoelen zoals bewustwording van vooroordelen en uitsluitende communicatie, bewustzijn van weerstand en triggers vanuit trauma, verbeterde communicatietechnieken en het belang van taalkundige sensitiviteit. 

De aanpak omvat onder andere slide deck presentaties, een zelftest, communicatieoefeningen in duo's en het gebruik van een inclusieve taalgids. Hierdoor worden medewerkers uitgerust met de nodige kennis en vaardigheden om effectievere en inclusievere communicatie te bevorderen binnen de organisatie.
 

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

Medewerkers van organisaties op ieder niveau, van stagiaires tot leidinggevenden. 

Doel van de interventie

Het hoofddoel is ervoor te zorgen dat medewerkers in staat zijn om grensoverschrijdend gedrag en/of discriminatie te herkennen bij zichzelf en anderen en elkaar hier constructief op aan te kunnen spreken. 

Subdoelen

  • Bewustwording van vooroordelen en uitsluitende communicatie: Medewerkers zijn bewust van onbewuste vooroordelen en uitsluitende communicatietechnieken.
  • Bewustzijn van weerstand en triggers vanuit trauma: Medewerkers begrijpen en herkennen waarom zij vanuit weerstand en/of pijn reageren.
  • Verbeterde communicatietechnieken: Medewerkers zijn in staat empathisch naar elkaar te luisteren en om elkaar constructief aan te spreken wanneer ze zich onveilig, ongemakkelijk of onbegrepen voelen.
  • Begrip van taalkundige sensitiviteit: Medewerkers begrijpen het belang van het up-to-date houden van hun vocabulaire en het vermijden van kwetsende taal.

Werkzame mechanismen

  • Bewustwording: deelnemers worden bewust van hun eigen onbewuste vooroordelen door de Harvard Implicit Bias Test, die zij voorafgaand aan de interventie doen. 
  • Bewustwording: deelnemers worden bewust van hun eigen onbewuste vooroordelen en uitsluitende communicatietechnieken door middel van het horen en zien van voorbeeldsituaties op de werkvloer, waarin zij zichzelf herkennen. 
  • Bewustwording: deelnemers begrijpen en herkennen waarom zij vanuit weerstand en/of pijn reageren, door het herkennen van geschetste voorbeeldsituaties op de werkvloer. 
  • Oefenen met nieuw gedrag: deelnemers ontwikkelen nieuwe communicatievaardigheden door actief te oefenen met empathisch luisteren en verbindend communiceren.
  • Kennis: de inclusieve taalgids leidt tot kennis en zorgt voor begrip van taalkundige sensitiviteit. 
  • Oefenen met nieuw gedrag: deelnemers leren bewust hun vocabulaire up-to-date te houden door te werken met een inclusieve communicatiegids. Hierdoor vermijden ze onbedoeld kwetsende taalgebruik.

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

We hebben een kwalitatieve evaluatie gedaan in de vorm van ‘ervaren baat’ onderzoek; dat houdt in dat we deelnemers na afloop van de interventie bevraagd hebben (via interviews, groepsinterviews of focusgroepen) over wat de interventie hen heeft opgeleverd en wat zij doen met het geleerde in de praktijk (denk aan vragen zoals “Wat heb je in de praktijk veranderd na het volgen van de interventie?”).

Wat heeft de evaluatie opgeleverd?

  • Deelnemers voelen zich aangemoedigd om openlijk te spreken op de werkvloer, zelfs over zaken uit het verleden, dankzij de interventie die hen de nodige tools en vaardigheden heeft verschaft om dit op een constructieve manier te doen.
  • Deelnemers zijn bewust geworden van hun onbewuste vooroordelen en hoe deze zich in hun communicatie manifesteren, en ze erkennen dat blijvende inspanningen nodig zijn om hieraan te werken.
  • Interne gesprekken zijn opener en transparanter geworden.
  • Het werken met de inclusieve taalgids heeft de communicatie inclusiever gemaakt, zowel intern als extern. 
  • Soms herkennen deelnemers zich niet in de voorbeeldsituaties.
  • De empathisch luisteren oefening wekt weerstand op. 

Hoe zijn deze inzichten verwerkt? 

  • Voorbeeldsituaties zijn uitgebreid en aangepast aan de organisatie om beter aan te sluiten bij de ervaringen van de deelnemers, waardoor ze zich er meer in kunnen herkennen.
  • De weerstand die tijdens de empathisch luisteren oefening kan ontstaan, wordt nu heel specifiek benoemd en uitgelegd voordat de oefening begint, zodat deelnemers een beter begrip hebben van waarom deze weerstand kan optreden en hoe ze hiermee kunnen omgaan.