Training Micro-agressies: hoe kom je voor elkaar op en bouw je aan een feedbackcultuur?

Je collega maakt een discriminerende opmerking. Mensen lachen, niemand zegt er wat van. Wat doe je? Zeg je er wat van? Heb je het wel goed gehoord? Je twijfelt… Het moment gaat voorbij en je blijft achter met een rotgevoel. 

Klinkt bovenstaande situatie herkenbaar en wil je leren hoe je hiermee om kan gaan? Tijdens deze training ga je op een interactieve manier aan de slag. De trainers geven uitleg en nemen deelnemers bij de hand om het ongemakkelijke maar noodzakelijke gesprek te voeren over uitsluiting, machtsverhoudingen en feedback. Je leert wat micro-agressies zijn, hoe je ze herkent en het belangrijkste: wat jij ertegen kunt doen! Je krijgt tools aangeboden die je helpen met het uitspreken tegen micro-agressies in verschillende contexten. Met elkaar zet je de eerste stappen in het creëren van een feedbackcultuur en je wordt gestimuleerd om de tools direct toe te passen in oefeningen met de trainingsacteur.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

De interventie is geschikt voor organisaties, bedrijven en plekken waar mensen samen komen en samen werken. Het is geschikt voor mensen die een bepaalde discriminatie niet ervaren. Vanuit intersectioneel perspectief valt er eigenlijk bijna altijd wel wat te halen en kunnen we allemaal ons steentje bijdragen om discriminatie te verminderen. Een witte man kan leren over antiracisme terwijl hij zelf discriminatie ervaart op basis van zijn queer-zijn. Belangrijk bij onze interventie is dat we focussen op het uitspreken tegen discriminatie van anderen. Hoewel je zelf natuurlijk ook inzichten op doet over je eigen gedrag en uitspraken.

Doel van de interventie

Bijdragen aan creëren van veilige, inclusieve (werk)omgeving waarin mensen zich durven uit te spreken tegen discriminatie en voor elkaar op durven komen, feedback geven, vragen/twijfels/ideeën uitspreken.

Subdoelen

  • Kennis vergroten van impact van discriminatie en micro-agressies (intersectioneel);
  • Kennis over wat discriminatie en micro-agressies precies zijn;
  • Vaardigheden leren om je uit te spreken tegen micro-agressies en zo bij te dragen aan een feedbackcultuur;
  • Motivatie vergroten om in te grijpen bij discriminatie en te voelen dat de verantwoordelijkheid bij een ieder kan liggen om zich uit te spreken en bij te dragen aan de inclusieve, psychologisch veilige werkomgeving.

Werkzame mechanismen

Inleving en empathie

Door te luisteren naar ervaringen met micro-agressies en discriminatie van elkaar en van de trainers creëren de trainers inleving en empathie bij de deelnemers; door het kijken naar een informatief filmpje over micro-agressies en de impact ervan wordt ook inleving en empathie gecreëerd. 

Sociale norm

Door te luisteren naar ervaringsverhalen van mensen die zich hebben uitgesproken tegen discriminatie uit de eigen groep wordt een sociale norm gesteld waarin dit normaal is. Ook door het oefenen met uitspreken tegen micro-agressies aan de hand van tools die de trainers uitleggen, wordt een sociale norm gesteld waarin dit normaal is om te doen. Als laatste worden de deelnemers gevraagd om na te denken over welke dingen zij anders kunnen doen om inclusie te bevorderen en micro-agressies of andere discriminatie te verminderen binnen hun (werk)omgeving, hierdoor wordt de sociale norm gesteld dat iedereen dit wil en dat dit gewenst is.

Bewustwording

  • Luisteren naar ervaringsverhalen;
  • Filmpje kijken met informatie over micro-agressies;
  • Uitleg op de powerpoint over de directe negatieve invloeden van micro-agressies op (mentale) gezondheid;
  • Door na te denken over de eigen verantwoordelijkheid en welke acties er ondernomen kunnen worden om discriminatie te verminderen worden de deelnemers aangezet tot meer bewustwording;
  • Na afloop van de training krijgen deelnemers altijd een online DIY-lijst met tips voor boeken/podcasts/films/artikelen/docu’s om meer te leren over de onderwerpen diversiteit, inclusie en antidiscriminatie.

Oefenen met nieuw gedrag

Door het oefenen met situaties waarin micro-agressies voorkomen en waarin deelnemers voor elkaar op moeten komen door zich uit te spreken wordt het onbewuste proces van niks doen en het aan je voorbij laten gaan doorbroken. Ook door deelnemers te vragen om één tot twee acties te formuleren voor zichzelf waar zij zich voor gaan inzetten na afloop van de training worden zij gestimuleerd om hun ondoordachte beslisprocessen te doorbreken en hierin verandering aan te brengen.

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

  • We hebben mondeling gevraagd op het einde van de interventie naar de waardering/tevredenheid van de deelnemers.
  • We hebben via een formulier gevraagd naar de waardering/tevredenheid van de deelnemers.
  • We voeren een nagesprek ter evaluatie met degene die onze contactpersoon is geweest voor de opdracht. Dit is altijd een paar weken na de training zodat het heeft kunnen indalen en we ook van de opdrachtgever reacties kunnen horen die zij hebben gekregen naar aanleiding van de training. De evaluatie gaat ook over het verloop van de samenwerking. 

Door feedback te vragen krijgen we inzichten over hoelang elke opdracht zou moeten duren, soms geeft het ook inzichten in dat bepaalde oefeningen niet goed aanslaan. Of dat bepaalde vraagstellingen anders moeten. We hebben onderdelen geschrapt zodat er meer tijd is voor diepgang bij de dingen die we wel doen. Bijvoorbeeld veel mensen hebben iets te zeggen of ervaringen te delen, daar moet tijd voor zijn en een veilige ruimte om dit te doen. Ook hebben we gemerkt dat het gedeelte oefenen met de trainingsacteur heel waardevol is, hier stond eerst minder tijd voor gepland waardoor we op het einde altijd tijd te kort kwamen. Door een nieuwe planning te maken en onderdelen te schrappen of in te korten is dit verbeterd.

Onderzoek

Nelson, J. K., Dunn, K. M., & Paradies, Y. (2011). Bystander anti‐racism: A review of the literature. Analyses of Social Issues and Public Policy, 11(1), 263-284.