Saïd en Lody

‘Saïd en Lody’ richt zich op schoolgaande jongeren (10 t/m 20 jaar), vaak met een zwak zelfbeeld, die dreigen te ontsporen of al ontspoord zijn. Jongeren die er ongefundeerde negatieve meningen over anderen op na houden op basis van etniciteit, cultuur of religie. Doel van de methode is een bijdrage leveren aan het vergroten van de weerbaarheid. Hiermee wil ‘Said&Lody’ ontsporing van jongeren (zoals discriminatie, uitsluiting, polarisering, criminalisering en radicalisering) voorkomen en tegengaan. Een klas waar probleemgedrag onder de leerlingen voorkomt, of waar een incident heeft plaatsgevonden, wordt een periode van drie of vier maanden begeleid.

Afhankelijk van de situatie in de klas (soort probleemgedrag, soort incident) krijgen de leerlingen een introductieles van het duo en nemen zij de jongeren mee naar locaties die hun wereld verbreden. Zoals naar de Anne Frank Stichting, een bezoek aan de politie of aan een brandweerkazerne. Door samen de lessen te geven, geeft het duo het goede voorbeeld aan de jongeren.

Deze tekst is opgesteld door de interventie-eigenaar en aan de hand van de verandertheorie door KIS getoetst. Neem voor meer informatie contact op met de contactpersoon.

Doelgroepen van de interventie

De doelgroep bestaat uit schoolgaande jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 20 jaar bij wie de school, een docent of een externe partner zoals schoolinspectie, schoolagent of gemeente signaleert dat er spanningen zijn op het gebied van discriminatie, uitsluiting, polarisering, criminalisering en radicalisering.

Er is daarnaast ook nog een preventief aanbod beschikbaar voor de basisscholen. 

Doel van de interventie

Een bijdrage leveren aan het vergroten van de weerbaarheid van jongeren van 10 tot en met 20 jaar. Hiermee willen we ontsporing van jongeren (zoals discriminatie, uitsluiting, polarisering, criminalisering en radicalisering) voorkomen en tegengaan.

Subdoelen

  1. Kennis overbrengen en bewustwording bevorderen over beeldvorming, discriminatie, uitsluiting en polarisering, en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. 
  2. Een positieve houding tegenover een diverse en vreedzame samenleving stimuleren. 
  3. Het vergroten van bewustwording dat iedereen een bijdrage kan leveren aan de samenleving en daarbij zijn (unieke) talenten kan inzetten. 
  4. Het vergroten van de weerbaarheid (o.a. zelfvertrouwen) door het ontdekken en benutten van steun in je omgeving. 
  5. Het vergroten van de weerbaarheid door positieve gedragsalternatieven te herkennen, te erkennen en te ervaren.
  6. Het vergroten van de weerbaarheid door het opdoen van (praktische) kennis en tips over, en oefenen met situaties van groepsdruk of sociale druk

Werkzame mechanismen

  • Sociale norm: dat je prima met iemand om kan gaan die anders is dan jij (zoals joden en moslims prima vreedzaam kunnen samenleven);
  • Inzicht (bewustwording) van de mogelijk gruwelijke gevolgen van uitsluiting;
  • Inleving en empathie ten aanzien van mensen die worden uitgesloten / gediscrimineerd of die ‘anders’ zijn dan jij;
  • Oefenen onder begeleiding (met feedback) aan nieuw gedrag;
  • Rolmodellen die het goede voorbeeld geven en het nieuwe gedrag voordoen;
  • Ervaringsleren: ontdekken wat je zelf kan.

Verandertheorie

Bekijk het schema

Evaluatie

Met iedere opdrachtgever wordt op het einde een gesprek gevoerd om na te gaan hoe deze het heeft ervaren en hier worden geleerde lessen uitgetrokken.

Onderzoek