Kennisbank Hier vind je een overzicht van onze kennis over vraagstukken rond integratie, migratie en diversiteit. Ook delen we relevante externe publicaties rondom deze thema's. Overzicht Filter dit overzicht icon_chevron Product Artikel Blog E-learning Externe publicatie (-) KIS publicatie Podcast Project Toolbox Video Thema Discriminatie Diversiteitsbeleid Europese arbeidsmigranten Integratie- en inburgeringsbeleid (-) Intercultureel vakmanschap Jeugd en opvoeding Polarisatie en verbinding (-) Religie Sinti en Roma (-) Stagediscriminatie Vluchtelingen Werk Zelfbeschikking Informele schulden: een tweezijdige medaille Informele schulden (leningen bij vrienden, kennissen en/of familie) vormen een groeiend probleem onder zowel Nederlandse moslims als mensen met andere achtergronden. KIS deed onderzoek naar de wereld van informele schulden: wat zijn ervaringen van zowel hulpbehoevenden als hulpaanbieders, om welke redenen gaan mensen deze schulden aan, en wat zijn de gevolgen? KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 31 januari 2024 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Ouders met een migratieachtergrond ondersteunen bij specifieke opvoedvraagstukken Gemeenten en organisaties met een pedagogische rol hebben de taak ouders te ondersteunen bij opvoedvragen. Ouders met een migratieachtergrond hebben te maken met extra uitdagingen. Daarbij worden ze onvoldoende ondersteund. In deze infosheet zet KIS op een rij om welke opvoedvragen het gaat, en hoe gemeenten daarop kunnen inspelen. KIS publicatie Jeugd en opvoeding 30 januari 2024 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Teambijeenkomst Waardenopvoeding in Diversiteit Ouders met een migratieachtergrond hebben deels dezelfde opvoedvragen als elke andere ouder. Maar ze hebben ook specifieke vragen of problemen die te maken hebben met hun achtergrond of positie als migrant. KIS ontwikkelde een teambijeenkomst, bedoeld om beroepskrachten die werken met ouders in wijk – en jeugdteams of CJG’s inzicht te geven in de opvoeddilemma’s waar migrantenouders tegenaan lopen zodat zij hen beter kunnen ondersteunen. KIS publicatie Jeugd en opvoeding 29 januari 2024 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Handvatten voor een praatmethode voor gevluchte kinderen Voor kinderen die naar Nederland zijn gevlucht, kan het moeilijk zijn om te praten over wat zij hebben meegemaakt. Ook voor mensen in hun omgeving kan het lastig zijn om met hen in gesprek te gaan over de vlucht, het land van herkomst en de aankomst in Nederland. Tegelijkertijd is praten belangrijk om trauma te voorkomen of op tijd te signaleren. KIS formuleerde daarom handvatten om een praatmethode voor gevluchte kinderen te ontwikkelen. KIS publicatie Vluchtelingen 18 december 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Rapport: De kracht van informele netwerken Burgers zijn steeds meer betrokken bij de aanpak van maatschappelijke uitdagingen. Burgerinitiatieven en informele netwerken spelen hierin een cruciale rol. Informele netwerken bieden kansen voor een inclusievere en veerkrachtigere samenleving. Hoe kunnen informele netwerken versterkt worden door overheden en zorg- en welzijnsorganisaties? Daar heeft KIS verkennend onderzoek naar gedaan. De omvang en toegevoegde waarde van informele netwerken zijn vaak groter dan formele organisaties vermoeden. Dit rapport gaat over het versterken en verbinden van informele netwerken. KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 06 november 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Opleiden voor inclusief onderwijs: behoeften en ervaringen van docenten en studenten op pabo’s Hoe ziet opleiden voor inclusief onderwijs eruit op hbo-opleidingen Leraar Basisonderwijs (pabo)? Pabo’s proberen steeds meer aandacht te besteden aan inclusief onderwijs in hun curriculum, maar daarbij ervaren ze obstakels, blijkt uit nieuw KIS-onderzoek. Er is behoefte om meer aandacht te besteden aan discriminatie en racisme. Ook willen pabo’s de thematiek beter invoelbaar maken bij hun studenten, die vanuit hun eigen achtergrond vaak niet veel ervaring hebben met deze onderwerpen. Maar hoe pak je dat nu aan? KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 09 oktober 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Moslimdiscriminatie en islamkritiek: wat betekent dat en wat zijn de verschillen? Een veelvoorkomende vorm van discriminatie is moslimdiscriminatie, ook wel anti-moslimracisme genoemd. Uit onderzoek komt naar voren dat wanneer uit je cv blijkt dat je moslim bent, je minder kans maakt om door de eerste ronde van selectie te komen. In Nederland is discriminatie wettelijk verboden. Het is dus belangrijk om discriminatie te bestrijden. Maar soms is er onduidelijkheid over wanneer er sprake van discriminatie is. Zo wordt moslimdiscriminatie soms verward met kritiek op de islam en andersom. Onderzoekers van KIS doken daarom de sociaal wetenschappelijke literatuur in naar wat het verschil is tussen moslimdiscriminatie en islamkritiek en hebben daar een nieuw rapport over geschreven. Daarnaast is er op basis van dit onderzoek een handreiking voor docenten, werkzaam in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs ontwikkeld. KIS publicatie Religie 24 augustus 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Hoe en wanneer grijp je als docent in bij anti-moslimopmerkingen? Een veelvoorkomende vorm van discriminatie is moslimdiscriminatie, ook wel anti-moslimracisme genoemd. In Nederland is discriminatie wettelijk verboden. Het is dus belangrijk om discriminatie te bestrijden. Maar soms is er onduidelijkheid over wanneer er sprake van discriminatie is. Zo wordt moslimdiscriminatie soms verward met kritiek op de islam en andersom. In deze handreiking voor docenten (vo en mbo) staat beschreven hoe je kritiek op de religie versus discriminatie van moslims van elkaar kunt onderscheiden. KIS publicatie Discriminatie 24 augustus 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Als vader je kind opvoeden in de (super)diverse samenleving Vaders met een migratieachtergrond zijn nog weinig in beeld bij opvoedondersteuning. Over hun rol als opvoeders en hun behoeften aan steun is weinig bekend; ook in onderzoek worden ze vaak niet bereikt. In deze verkennende studie laat KIS 35 vaders van verschillende achtergronden aan het woord over hoe zij hun vaderrol zien, over waar ze tegenaan lopen als vader met een migratieachtergrond, en wat hen helpt of zou helpen als vader. KIS publicatie Jeugd en opvoeding 15 juni 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Ambulante hulp aan laagtaalvaardige slachtoffers van huiselijk geweld Slachtoffers van huiselijk geweld die de Nederlandse taal niet of nauwelijks machtig zijn komen beperkt of laat in beeld bij ambulante hulporganisaties. KIS voerde daarom een verkennend onderzoek uit: hoe kunnen we tijdig en beter in contact komen met deze doelgroep? Welk passend ambulant hulpaanbod is beschikbaar? Wat zijn hierin knelpunten, oplossingen en werkzame elementen? KIS publicatie Zelfbeschikking 13 april 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Samen naar een cultuursensitieve thuiszorg Steeds meer ouderen met een migratieachtergrond gebruiken thuiszorg. Voor hen is het prettig als de zorg goed aansluit bij hun behoeften en als de professionals cultuursensitief kunnen werken. Via onze portaalfunctie ontving KIS de vraag hoe de samenwerking tussen cultuurspecifieke thuiszorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgkantoren versterkt kan worden om de thuiszorg als geheel cultuursensitiever te maken. KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 29 maart 2023 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Instrumenten kwaliteitskader moskeeonderwijs Voor veel islamitische ouders is het van belang dat hun kinderen kennis opdoen over hun geloof en zich religieus vormen. Een groot deel van de islamitische kinderen in Nederland in de leeftijd van 4 tot en met 14 jaar volgt daarom wekelijks informeel onderwijs bij moskeeën. KIS ontwikkelde een handreiking voor moskeebesturen om zelf te werken aan de doorontwikkeling van hun onderwijs. KIS publicatie Religie 16 september 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Nauwe banden, meer effect? Stichting Urgente Noden Nederland (SUN Nederland) biedt met 26 noodhulpbureaus verspreid over het land financiële hulp aan mensen die in urgente nood verkeren. Naast hen bestaan er ook veel christelijke en islamitische organisaties die deze hulp bieden. Zijn er kansen voor samenwerking? KIS onderzocht het. KIS publicatie Religie 28 juli 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Moslims en hun medemensen Hoe geven moslims invulling aan actief burgerschap? Wat drijft hen om een burgerinitiatief op te zetten? En wat willen ze ermee bereiken? De antwoorden op deze vragen vind je in dit verkennende onderzoek. KIS interviewde elf Nederlandse moslims die een burgerinitiatief hebben opgericht of daaraan meewerken. Doel is de opkomende ontwikkelingen te verkennen, signaleren, inzichtelijk te maken en te duiden. KIS publicatie Religie 21 april 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small KIS publicatie Gezien! Magazine Integreren betekent meedoen, maar ook kunnen en mogen meedoen. Daarvoor is vanuit nieuwkomers, gemeenten en organisaties durf nodig, creativiteit, en ook zeker- samenwerking. Er zijn door Nederland heen veel mensen en instanties die dit omarmen. Kennisplatform Inclusief Samenleven verzamelde hun inspirerende verhalen in het magazine ‘Gezien!’. KIS publicatie Integratie- en inburgeringsbeleid 07 februari 2022 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Leernetwerken diversiteitsensitieve zorg De diversiteit in de Nederlandse samenleving wordt steeds groter en daarmee ook het belang van diversiteitsensitieve zorg. In leernetwerken kunnen professionals van verschillende organisaties, experts en sleutelpersonen kennis uit wetenschap en praktijk met elkaar verdiepen rond dit thema. In deze handreiking geeft KIS diverse adviezen en tools voor het starten en blijven faciliteren van een leernetwerk. KIS publicatie Intercultureel vakmanschap 20 december 2021 Bekijk KIS publicatie icon_arrow-right--small Uitgelicht KIS publicatie Paginering Huidige pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Pagina 4 Pagina 5 Volgende pagina Volgende icon_arrow-right--small