Wat motiveert het mkb om aan de slag te gaan met objectief werven en selecteren?

Niet afgaan op de ‘klik’ met de kandidaat of je laten leiden door je gevoel dat deze ‘goed in het team past’, maar in plaats daarvan systematisch checken welke kandidaat de beste competenties heeft. Dat is objectief werven en selecteren in een notendop. Steeds meer grote bedrijven zijn hier al mee aan de slag, maar hoe zit dat met het mkb? KIS heeft in 2023 onderzocht of objectief werven en selecteren mkb’ers aanspreekt. In deze online publicatie beschrijft KIS het onderzoek en de uitkomsten.

Liever als artikel lezen?

Deze online publicatie is ook als artikel te lezen. 

Bekijk het artikel

Auteurs: Jolien Geerlings, Marit Verstappen, Hanneke Felten en Serena Does.

Online publicatie
Werk

Tips

Op basis van het onderzoek tips voor de volgende vier partijen:

  • Ben je werkzaam op het gebied van D&I, adviseur inclusie, en ondersteun je bedrijven? Dan raden we aan om niet het mkb over te slaan. Zet in op objectief werven en selecteren, want het blijkt dat mkb’ers hier zeker voor open staan. Om het mkb hiervoor te enthousiasmeren is een combinatie van business case (dat het goed voor iemands bedrijf is) en fairness case  (dat het eerlijker is) doorgaans aan te raden. Nadat zij enthousiast zijn geworden, is ‘ontzorgen’ een goede vervolgstap. Faciliteer dat mkb’ers makkelijk met objectief werven en selecteren aan de slag kunnen en voldoen aan de nieuwe wet. 
  • Ben je werkzaam als beleidsmedewerker bij een gemeente in de aanpak van arbeidsmarktdiscriminatie? Dan raden we aan om in jouw gemeente objectief werven en selecteren te bevorderen binnen het mkb. Mkb’ers vormen samen de grootste groep werkgevers en uit deze studie is gebleken dat zij vaak open staan voor objectief werven en selecteren. Objectief werven en selecteren kan een oplossing bieden voor de worsteling van mkb’ers om personeel te vinden dat duurzaam inzetbaar is. Als gemeente kun je mkb’ers ondersteuning aanbieden bij het bekend worden met en invoeren van objectief werven en selecteren. Een lokale organisatie kan hier bijvoorbeeld voor ingehuurd of gesubsidieerd worden om die ondersteuning vorm te geven. Zoals in Rotterdam al gebeurt in netwerk 010-inclusief, daarover lees je meer in dit KIS-artikel. Vanuit deze lokale ondersteuning kunnen mkb’ers attent worden gemaakt op de gratis e-learning. Ook kunnen ze op maat advies ontvangen en ‘ontzorgd’ worden in het professionaliseren van hun werving en selectie. En via lokale ondersteuning kunnen mkb’ers gefaciliteerd worden om van elkaar te leren. Want als een andere mkb’er al objectief werven en selecteren succesvol toepast, wordt het ook interessant voor andere mkb’ers. Tot slot is lokaal samenwerken met – en aansluiten bij – de lokale ondernemersverenigingen ook een tip. Want hier zijn veel mkb’ers te vinden die graag van elkaar leren. 
  • Voor de landelijke overheid is de tip om in campagnes voor bedrijven over objectief werven en selecteren specifiek het mkb aan te spreken. Zet vooral in op een combinatie van de business case (dat het goed voor je bedrijf is) en fairness case (dat het eerlijker is). Bij de business case gaat het dan niet alleen om het beste talent vinden maar vooral om het feit dat objectief werven en selecteren kan leiden tot meer reacties op vacatures, doordat je alleen de competenties centraal zet. Een flitsende naam voor objectief werven en selecteren kan hierbij helpen net als wanneer de overheid niet de directe afzender is. Ook benoemen dat objectief werven en selecteren kan ‘ontzorgen’ is aan te raden: het zorgt ervoor dat het werving en selectie professionaliseert en dat je voldoet aan de wet. In een campagne zouden de positieve ervaringen van andere ondernemers met werving en selectie voorop moeten staan. Tot slot zou ook er ondersteuning moeten komen, bijvoorbeeld in de vorm van een concreet instrument, voor mkb’ers over hoe je ‘passen in het team’ kan omzetten naar concrete competenties. Want dat een team goed functioneert en prettig met elkaar samenwerkt, is cruciaal voor mkb’ers. Zeker in tijden waarin het duurzaam binden van personeel aan je bedrijf een uitdaging is.  
  • Ben je zelf actief in een ondernemersvereniging? Dan hopen we dat je het thema op de agenda wilt zetten en andere ondernemers wilt wijzen op de gratis e-learning die beschikbaar is. Ook is het aan te raden om een spreker uit te nodigen om te vertellen wat objectief werven en selecteren kan opleveren voor mkb’ers en andere ondernemers. En zorg ervoor dat ervaringen met objectief werven en selecteren met elkaar uitgewisseld kunnen worden.