Wat motiveert het mkb om aan de slag te gaan met objectief werven en selecteren?

Niet afgaan op de ‘klik’ met de kandidaat of je laten leiden door je gevoel dat deze ‘goed in het team past’, maar in plaats daarvan systematisch checken welke kandidaat de beste competenties heeft. Dat is objectief werven en selecteren in een notendop. Steeds meer grote bedrijven zijn hier al mee aan de slag, maar hoe zit dat met het mkb? KIS heeft in 2023 onderzocht of objectief werven en selecteren mkb’ers aanspreekt. In deze online publicatie beschrijft KIS het onderzoek en de uitkomsten.

Liever als artikel lezen?

Deze online publicatie is ook als artikel te lezen. 

Bekijk het artikel

Auteurs: Jolien Geerlings, Marit Verstappen, Hanneke Felten en Serena Does.

Online publicatie
Werk

Presentaties op bijeenkomsten van ondernemers

Naast het kwalitatieve onderzoek en de praktijktest kregen we nog op een andere manier inzicht in de beweegredenen van mkb’ers. Op twee bijeenkomsten met ondernemers, waarvan het merendeel mkb, werd er vanuit een KIS-onderzoeker een presentatie gehouden over objectief werven en selecteren.

Tijdens de presentatie werd uitgelegd wat objectief werven en selecteren is en werden de drie argumenten genoemd: fairness case (het eerlijker proces-argument), business case (goed voor je bedrijf-argument) en legal case (het wettelijke argument). Vervolgens werden er reacties gevraagd aan de ondernemers. En zij kregen deze stelling voorgelegd: ‘ik overweeg objectief werven en selecteren in te voeren in mijn eigen organisatie’. De ondernemers konden volledig anoniem antwoorden op deze vraag via de app Mentimeter. Op de eerste bijeenkomst waren er meer dan honderd ondernemers vanuit de sales-hoek aanwezig. Mannen en mensen zonder migratieachtergrond waren sterk in de meerderheid op deze bijeenkomst. Aanwezige ondernemers kwamen niet specifiek af op het thema objectief werven en selecteren: ze bezochten een congres over uiteenlopende onderwerpen waar de presentatie van KIS slechts een van de onderdelen was. De andere bijeenkomst was veel kleiner: het was een bijeenkomst van een lokaal ondernemersnetwerk in een Brabantse kleine gemeente. Ondernemers waren niet gebonden aan een specifieke sector. De meeste van hen waren mkb’er, man en zonder migratieachtergrond.

Meerderheid overweegt invoeren objectief werven en selecteren

Van de 104 deelnemers die op de eerste bijeenkomst de Mentimeter invulden, 58.6% het eens of volledig eens was met de stelling. Dat betekent dat de meerderheid van de ondernemers overweegt om objectief werven en selecteren in te voeren in hun eigen organisatie. Nadat zij geïnformeerd waren over wat het inhoudt en wat de voordelen zijn, leken ze erin geïnteresseerd, gebaseerd op de poll-uitslag. Een kwart was het niet eens of oneens en 16,3% was het niet eens met de stelling. Ook op de tweede bijeenkomst, in de kleine Brabantse gemeente, was de meerderheid positief over objectief werven en selecteren, nadat zij een presentatie hierover hadden gekregen. Welk argument het meest aansprak was niet direct te zeggen. Maar uit een kleine peiling op de bijeenkomsten leek het wettelijke argument minder aan te spreken en het eerlijker proces-argument juist meer, net als het argument dat het goed is voor je bedrijf. 

Wil je aan de slag als mkb’er met objectief werven en selecteren? Dan kan je deze gratis e-learning doen. Of lees het KIS-artikel met wat de methode precies inhoudt en vijf veelgestelde vragen met antwoorden van KIS.